Een goed eindejaarsgesprek voeren is makkelijker gezegd dan gedaan…

Home » Een goed eindejaarsgesprek voeren is makkelijker gezegd dan gedaan…

Een goed eindejaarsgesprek voeren is makkelijker gezegd dan gedaan…

Vier tips voor het voeren van een goed eindejaarsgesprek

3 november 2016 – Tegen het eind van het jaar kijken veel managers naar het functioneren van hun medewerkers en gaan ze daar over in gesprek. Maar hoe pakt u een eindejaarsgesprek aan? NU.nl zet vier tips op een rij.

1. Toon oprechte interesse
Zorg ervoor dat u in contact staat met uw medewerkers en ze aandacht geeft. Stel vragen als ‘hoe is het met je?’, ‘wat heb je van mij nodig?’, ‘wat zijn je plannen en ambities voor de komende tijd?’ en ‘hoe ervaar je de balans tussen werk en privé?’”

2. Geef uw medewerkers de volle aandacht
U kunt beter een half uur met iemand praten en hem de volle aandacht geven dan een uur uittrekken voor een gesprek waarin u steeds gestoord wordt door telefoon of e-mail. Geef de medewerker de gelegenheid onderwerpen aan te dragen voor het gesprek in plaats van een standaard vragenlijst af te werken. Zo praat u over thema’s die voor de medewerker het belangrijkst zijn.

3. Denk niet meteen in oplossingen
Luister vooral zodat u er achter komt wat de medewerker precies wil. U hoeft vervolgens niet meteen met een antwoord of oplossing te komen. Laat de medewerker hier vooral zelf over nadenken. Laat hem een plan opstellen en reageer daar later op.

4. Plan op tijd
Als u in het najaar al begint met het inplannen van de gesprekken, kunt u er een of twee per week voeren en hoeft u niet alle gesprekken last minute te houden. Op die manier blijft het voor u ook leuk en interessant.

2018-07-04T13:57:13+00:00Nieuws|